dilluns, 4 d’octubre del 2010

EL CIBER-PLAGI ACADÈMIC


He trobat un document a Internet (en aquesta adreça) que crec que us pot ser d’utilitat.

SOBRE EL CIBER-PLAGI ACADÈMIC

Internet i les TIC en general, han provocat grans canvis i modificacions en la manera com es localitza, s’accedeix, s’utilitza, es difon i emmagatzema la informació amb finalitats acadèmiques. Internet s’ha convertit en poc temps en la font de referència pel que fa a la documentació acadèmica. La Xarxa es troba plena de Webs, portals temàtics, revistes en digitals, mitjans de comunicació, enciclopèdies, llibres digitals, bases de dades, etc. centrades en qualsevol contingut o especialitat imaginable. I aquest fet facilita en gran mesura l’accés a gran quantitat d’informació que abans de la revolució tecnològica estava limitada a biblioteques especialitzades, centres de documentació, etc. Ara bé, aquesta facilitat i comoditat en accedir a tot aquest contingut ha afavorit l’eclosió de pràctiques fraudulentes i allunyades dels principis que han emmarcat el món acadèmic. Ens referim, bàsicament, al plagi acadèmic; que si bé s’ha donat sempre, el que és poc controvertible és que mai havia estat tan prevalent ni s’havia convertit en un problema de primer ordre dins les aules de les nostres universitats o centres educatius. Avui sí ho és.

El plagi acadèmic i Internet: ciber-plagi acadèmic

Per Ciber-plagi acadèmic s'entén la utilització de les TIC (principalment Internet i els recursos associats a aquesta –sobretot el WWW–) per al plagi (total o parcial) de treballs acadèmics per part de l'alumnat. Això és, la localització, adopció i presentació d'idees, teories, hipòtesis, resultats, textos, etc. aliens i propis a qualsevol treball acadèmic.
El plagi, i altres activitats acadèmicament deshonestes, sembla haver existit sempre. Ara bé, durant els darrers 20 anys aproximadament, l'augment exponencial de penetració d'Internet; la major facilitat d'accés, còpia i modificació dels continguts digitals en general i els existents a la Xarxa en particular, han provocat un auge en les pràctiques de plagi entre l'alumnat universitari. El què majorment ha canviat és, d'una banda, la manera com es realitza el plagi (eminentment a través de recursos i continguts d'Internet) i, de l'altra, les facilitats a l'hora de plagiar. El problema potser sigui el mateix, però les circumstàncies, la prevalença i sobretot les seves repercussions i profunditat són noves i semblen més perilloses del què foren en el passat.
En termes generals, en parlar de plagi acadèmic (no únicament ciber-plagi) es citen habitualment dues grans categories associades a la intencionalitat de la conducta en ella mateixa:
1) plagi intencional –els exemples més coneguts són la presentació de textos, idees, hipòtesis, etc. d'altres persones com a propis sabent-ho– i

2) plagi no intencional o accidental –gairebé sempre generat per efectuar citacions o parafrasejats incorrectes als treballs o directament per la no citació per desconeixement de la pràctica–.

Seguint aquesta doble classificació, quant als tipus de ciber-plagi, es pot parlar de:

1. Ciber-plagi intencional: a) comprar o descarregar-se un treball, article, projecte, etc. des d'una Web dedicada a la venda i/o intercanvi de treballs acadèmics i presentar l'obra com a pròpia; b) copiar un text complet, des d'una Web o un arxiu descarregat d'Internet, i presentar-ho com a propi sense cites ni referències; c) copiar parts o paràgrafs de distints textos extrets d'Internet i presentar-los en un text únic com a propis –"Plagi Collage"–; d) copiar d'Internet i traduir un treball complet, parts d'aquest, resultats de recerques, etc.

2. Ciber-plagi accidental: a) utilització de parafrasejats inadequats, b) citació errònia dels recursos i bibliografia utilitzats.

Causes relacionades amb el plagi acadèmic

Es tracta, sens dubte, d'una de les àrees més analitzades i sobre la qual existeix més literatura. Es poden apuntar com a principals causes:

1. Intentar obtenir millors qualificacions i resultats acadèmics
2. Mala gestió del temps dedicat a l'estudi i elaboració de treballs
3. Facilitat, anonimat i comoditat d'accés a material via Internet
4. Desconeixement de les normes `bàsiques a seguir per a l'elaboració d'un treball acadèmic
5. Desconeixement, per part de l'alumnat, dels reglaments acadèmics al respecte (en cas d'existir)
6. Inexistència de reglaments acadèmics al respecte
7. Creença que "tot allò que està en Xarxa és de tothom"

A l'anterior llistat s'hi hauria d'afegir el tipus de metodologia seguida en molts casos pels docents a l'hora de plantejar l'assignatura i els treballs acadèmics que es demana als alumnes que, en certa mesura, podrien incitar a l'adopció de pràctiques tendents al plagi per part de l'alumnat. A partir del treball que es ve desenvolupant des del nostre grup de recerca afegiríem un novè element a tenir en compte que té a veure amb la bretxa digital associada a la diferència generacional estudiant-docent que provoca l'enfrontament entre alumnes molt hàbils en l'ús de les TIC i docents poc hàbils en l'ús d'aquestes. Aquest fet provoca en els alumnes una sensació de confiança de no esser descoberts per part del professor i augmenta la seva propensió al plagi.

Hem de procurar ser honestos i citar sempre d'on hem extret les nostres informacions.

Imatge extreta de: http://www.daily-price.es/multimedia/day/0001/0001/dir_q0p/pinguino_pirata.jpg.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada