dilluns, 4 d’octubre del 2010

TEORIA DEL RESUM

El resum és una part important de la prova de PAU.



"b) Resumir el contingut del text amb una extensió màxima de 10 línies. (1 punt)"



És per això que he pensat que aquesta guia per a fer un resum us aniria bé. Convé que us la mireu.




EL RESUM: ASPECTES BÀSICS



- Absència de tota idea personal. S’ha de donar compte del pensament d’altri.

- Cal resumir com si hom fóra l’autor sense afegir idees ni jutjar-lo, és a dir, ha de ser objectiu.

- Cal no desordenar els elements del text a resumir. S’ha de seguir l’ordre del text.



ERRORS A EVITAR

- Un resum que avance paràgraf a paràgraf calcant el text a resumir

- Copiar literalment el text.

- Un resum massa confús que no distingesca els elements essencials.

- Ha d’haver-hi prou per entendre el text sense recórrer-hi.



ASPECTES A SEGUIR

- S’ha d’eliminar només allò accessori i retindre les idees principals. No s’ha de negligir la conclusió del text inicial.

- El paràgraf ha de tindre una unitat de sentit.

- S’han de respectar les proporcions.

- No s’han d’utilitzar frases massa curtes o telegràfiques perquè així hom tendeix a fragmentar el text.



LA FORMA

- No s’ha de posar el nom de l’autor ni fer-hi referència (recorda que l’has d’escriure com si fosses ell).

- S’ha de reproduir de forma personal el pensament d’altri (excepte si ens trobem davant una fórmula intraduïble com “no ho furta que ho hereta”).

- Amb tot, pot haver-hi mots que no puguen ser reemplaçats fàcilment. No cal encabotinar-s’hi i

s’hauran d’utilitzar.

- S’ha de restituir impersonalment. Quan el text s’ha escrit en primera persona cal utilitzar el “jo”. I distingir-hi les diferents veus com apareixen al text.

- Les enumeracions poden substituir-se per mots crossa que expressen col·lectivitat: Tota una sèrie de... causes; Un gran nombre de... símptomes.

- Quan l’enumeració siga de xifres només cal retenir, si molt convé, les essencials.

- S’han d’utilitzar les aposicions per no fer excessivament complexes les frases.

- Es poden evitar les subordinades destacant al principi la paraula corresponent.



Eliminació- supressió

. S’ha d’eliminar la informació secundària (allò accessori).

. S’ha d’eliminar la informació redundant.



Substitució- generalització

. Substituir una llista d’elements (enumeració) per un terme englobador.

. Substituir una llista d’accions per un terme englobant.



Macroselecció i invenció

. Triar la frase que conté la idea principal

. Si no hi ha frase que continga la idea principal, produir-ne una.

Per tant,

Hem de mantindre l’equivalència informativa.

- S’ha d’economitzar els mitjans.

- S’ha d’adaptar a una situació nova de comunicació.



El text el trobareu a: http://personales.alc.upv.es/joalma1/0.pdf

Imatge extreta de: http://t3.gstatic.com/



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada